KONSERWACJA POJAZDU – WYMIEŃ ŚWIECE ZAPŁONOWE
Zapytaj trzy różne osoby, jak często należy wymieniać świece zapłonowe, a prawdopodobnie otrzymasz trzy bardzo różne odpowiedzi. Podczas gdy ogólna zasada często mówi o tym, że świece zapłonowe wystarczają na pokonanie nawet 100 tysięcy kilometrów, wielu serwisantów określa ten moment gdzieś pomiędzy tej wartości. Ten zakres będzie zależny od rodzaju wtyku (a jest ich kilka), w tym miedzianych, pojedynczych oraz podwójnych platynowych, ale co ważniejsze, powinieneś trzymać się tego samego typu wtyku, który zaleca producent pojazdu.
Najważniejsze, aby pamiętać, że świece zapłonowe również są elementem konserwacji, ponieważ zużywają się i wymagają wymiany, podobnie jak paski, węże, filtry i płyny w Twoim pojeździe. Brak mocy, problemy z uruchomieniem silnika lub silnika, który stuka lub przerywa zapłon, to oznaki, że jedna lub więcej świec zapłonowych może być zepsuta. Tym objawom często towarzyszy również kontrolka check engine.
PAMIĘTAJ O FILTRZE POWIETRZA W KABINIE
Wielu właścicieli wie, że ich pojazdy mają filtry powietrza, oleju, skrzyni biegów i paliwa, które należy regularnie wymieniać lub czyścić. Istnieje jednak piąty filtr, który jest często pomijany i jest czymś w rodzaju odległego, zapomnianego kuzyna w rodzinie filtrów.
To filtr powietrza w kabinie. Filtr ten, często umieszczony za drzwiami schowka, pod deską rozdzielczą, a nawet w komorze silnika, wychwytuje zewnętrzne zanieczyszczenia — liście, owady, brud, kurz, pyłki, pleśń i spaliny — i zapobiega ich przedostawaniu się do kabiny pasażerskiej oraz powietrze, którym muszą oddychać pasażerowie. Aby uzyskać najwyższą wydajność i możliwie najczystsze powietrze, wybierz kabinowy filtr powietrza z wysoką wydajnością cząstek stałych, ponieważ usuwa on prawie 100% zanieczyszczeń.
Filtr kabinowy powinien być wymieniany przynajmniej raz w roku. Czysty filtr ułatwia pracę układu ogrzewania, klimatyzacji i silnika dmuchawy pojazdu oraz zapobiega nieprzyjemnemu zapachowi wnętrza. Nie zapominaj o regularnych wymianach – przypomnij sobie o nich kiedy sprawdzasz poradnik iPhone przed wymianą telefonu na nowy.
SPRAWDŹ HAMULCE I WIRNIKI
W wielu pojazdach stan klocków hamulcowych można ocenić po prostu patrząc na nie. Chwyć latarkę i zobacz, ile pozostało materiału z podkładki. Jeśli ma 5mm lub mniej, czas na nowe klocki. Niektóre klocki mają również wskaźnik zużycia biegnący po środku klocka. Jeśli to wcięcie prawie zniknęło lub jest ledwo widoczne, jest to kolejny znak, że potrzebne są nowe podkładki. Dobrą strategią jest śledzenie liczby przejechanych kilometrów od czasu serwisowania zarówno przednich, jak i tylnych hamulców, a także poznanie znaków ostrzegawczych, że potrzebne są nowe klocki i/lub tarcze hamulcowe.
Dłuższe drogi hamowania, zgrzytanie lub pisk przy naciskaniu pedału hamulca, wibracje lub ściąganie pojazdu na bok podczas hamowania to oznaki, że hamulce wymagają twojej uwagi. Pamiętaj też, aby śledzić, ile czasu minęło od wymiany płynu hamulcowego. Płyn hamulcowy przyciąga wodę. Z biegiem czasu woda gromadząca się w układzie hamulcowym może uszkodzić metalowe części i obniżyć temperaturę wrzenia płynu hamulcowego, co wpływa negatywnie na skuteczność hamowania.
Zaplanuj i wykonuj wiosenną konserwację pojazdu już teraz, ponieważ wkrótce będzie na to za gorąco 😉