Istnieje wiele funkcji naszych pojazdów, które przyjmujemy za pewnik za każdym razem, gdy siadamy za kierownicą. Na przykład, gdy jedziesz prosto i decydujesz się skręcić, w zespole osi pojazdu znajduje się element, który ciężko pracuje, aby utrzymać stabilność, moc i prędkość obracających się kół. Ten składnik nazywa się różnicą.
Mechanizm różnicowy Twojego pojazdu jest częścią zespołu przedniej i/lub tylnej osi. Przekładnie te są odpowiedzialne za dystrybucję równych ilości momentu obrotowego na koła, aby umożliwić im poruszanie się z różnymi prędkościami. Kiedy pojazd skręca, wewnętrzne koło do zakrętu musi poruszać się z mniejszą prędkością niż koło zewnętrzne. Mechanizm różnicowy kontroluje to dla kół, dzięki czemu pojazd pozostaje stabilny podczas skrętu.
Istnieją różne rodzaje mechanizmów różnicowych w zależności od typu pojazdu, ale są one zaprojektowane do wykonywania tej samej funkcji.
Jakie są oznaki problemów różnicowych?
Jedną z rzeczy, o których wielu właścicieli pojazdów nigdy nie myśli, jest to, że olej w mechanizmie różnicowym paruje. Czas może mieć znaczenie nie dlatego, że olej jest zużyty, ale dlatego, że po pięciu lub siedmiu latach w mechanizmie różnicowym lub skrzyni rozdzielczej nie będzie nic.
Technicy mogą zostać wprowadzeni w błąd, że poziom płynu musi być w porządku, ponieważ nie ma wycieków. Rzeczywistość jest taka, że olej unosi się, poziom spada, a urządzenie pracuje, gotując trochę oleju za każdym razem, gdy robi się gorący. SProwadzi to do katastrofalnej awarii najczęściej skrzyni rozdzielczej, a czasem mechanizmu różnicowego.
Wiele typowych problemów, będzie widocznych poprzez różne dźwięki i rzeczy, które możesz usłyszeć lub poczuć podczas jazdy.
Dźwięki:
- Wycie podczas przyspieszania lub zwalniania
- Odgłosy stukania na zakrętach
- Dudnienie podczas jazdy
Jeśli pracujesz w niebezpiecznych warunkach – potrzebna ci odzież robocza, która zapewni ci ochronę. Po założeniu jej – wiesz, że jesteś chroniony przed otarciami kub poparzeniami. Ale nigdy nie ignorujesz dziwnych dźwięków lub rzeczy, które widzisz. Tak samo powinno być przy „dziwnych” dźwiękach, po wizycie u mechanika.
Znaczne wibracje podczas przyspieszania
Ważne jest, aby zwracać uwagę na dźwięki i wrażenia związane z możliwym problemem różnicowym, aby mógł go rozwiązać specjalista serwisowy. Niektóre problemy z mechanizmem różnicowym mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa, utrudniając skręcanie pojazdu lub blokując koła.
Jak utrzymywana jest różnica?
Podstawowym sposobem na utrzymanie mechanizmu różnicowego w dobrym stanie jest zapewnienie dużej ilości oleju w mechanizmie różnicowym. Olej w mechanizmie różnicowym smaruje ruchome części mechanizmu różnicowego i wiele razy pojawiają się problemy, gdy olej wycieka w niektórych miejscach lub jego poziomy są poniżej wymaganego poziomu. W przeciwieństwie do oleju silnikowego olej różnicowy nie musi być wymieniany tak często.